Home » Natuurlijke behandeling IBS

Drie leefstijlfactoren die je genezing kunnen 'maken of breken'...

Ik weet uit ervaring dat wanneer je op een plek komt waar je symptomen je leven onder controle hebben, het heel duidelijk wordt dat genezing meer dan alleen dieet moet bevatten. Het zal veranderingen in je hele levensstijl vereisen om je lichaam meer tijd te geven voor rust, de juiste lichaamsbeweging en gerichte stressvermindering. Hier is een beetje meer informatie over elk van deze:

1 PRIORITEIT VOOR DE SLAAP.
Hoeveel uur streef je voor elke nacht? Wat als ik je vertel dat 7-8 uur de sleutel is, en dat je tegen 22 uur 's avonds op gesloten ogen moet mikken. Waarom? Omdat de meest regeneratieve vorm van slaap en lichamelijk herstel van het lichaam plaatsvindt van ongeveer 22 uur 's avonds tot 2 uur 's nachts.

Strategieën voor deze prioriteit van de slaap zijn onder andere:
> Stel een slaapschema op - van 22.00 tot 6.00 uur 's ochtends is elke nacht een geweldige plek om te beginnen.
> Creëer een bedtijd ritueel dat je helpt te ontspannen, je geest te zuiveren en te gaan slapen. Het kan gaan om het lezen van een boek, het luisteren naar muziek of meditatie. 
> Beperk de blootstelling aan blauw licht van het scherm 's nachts. Maar als je echt je laptop of telefoon moet gebruiken, zet dan 'Night-shift' aan voor je iphone.
> Maak het je echt comfortabel en zorg ervoor dat je slaapkamer koel, donker en rustig is. Draag comfortabele, loszittende en lichte pyjama's (of helemaal geen, zoals de wetenschap aanbeveelt...), bedek alle lichten van de wekker of de tv en voor degenen die gevoelig zijn voor EMV, overweeg dan om de wifi uit te schakelen en niet naast je telefoon te slapen.

 

2 DE JUISTE OEFENING VOOR JOU.
In een notendop, als je probeert een beschadigde darm te genezen, werkt oefening ALLEEN als het geen extra stressfactor is. Het moet je energiek maken, niet uitgeput.  Matig bewegen zoals lopen, pilates en yoga die zich richten op stretching, ademhaling en uithouding. Maar over het algemeen is mijn beste advies voor jou om naar je lichaam te luisteren en de oefening niet te overdrijven.

Andere tips voor lichaamsbeweging zijn:
> Ga niet te lang op het werk zitten. Streef ernaar om elk uur te bewegen.
> Begin klein en bouw op als je tot nu toe nog niet veel beweging in je leven hebt verwerkt. En oefenen met iemand anders is een grote motivator.

 

3 STRESSVERMINDERINGSSTRATEGIEËN.
Ik verdeel stressvermindering graag in drie verschillende categorieën: fysieke, mentale/emotionele en biochemische stressoren. Elk type stressor veroorzaakt dezelfde stressrespons (HPA-as en cortisol-dysregulatie uitgelegd in deze blog) in het lichaam, wat betekent dat ze net zo schadelijk zijn voor je genezing. Yep, je hebt het goed gehoord, je gaat door een breuk, verwondt je schouder of je hebt een parasiet die allemaal dezelfde stressreactie in het lichaam veroorzaken. Dus wat kunnen we aan elk van hen doen?
> Fysieke stressoren: Ik moedig mijn cliënten aan om eventuele structurele pijnklachten, pijnen of verwondingen uit het verleden aan te pakken door middel van stretching, acupunctuur, chiropractie, fysiotherapie, massage of een andere fysieke genezingsmodaliteit die voor jou werkt.
> Mentale/emotionele stressoren: Ik moedig mijn cliënten aan om de stressoren die bij IBS horen, zoals zorgen, een laag humeur en angst, aan te pakken door gebruik te maken van meditatie, ademhalin enz, het kijken naar een grappige/opbeurende film, het luisteren naar muziek waar je van houdt of EFT (emotionele vrijheid techniek). Ik vind het ook leuk dat ze elke avond ontspanningstijd toewijzen om de hersenen uit te schakelen. Dit beweegt het lichaam weg van de sympathieke stressrespons van het zenuwstelsel op de parasympathieke respons van het zenuwstelsel, met als doel rust en spijsvertering. Voor meer chronische of ernstige mentaal/emotionele stressoren zijn er vele vormen van therapie te kiezen, zoals counseling, psychologie en NET (neuro-emotionele techniek) om er maar een paar te noemen.
> Biochemische stressoren:  Dit zijn de dingen die we samen proberen te identificeren en vervolgens te verwijderen of op te lossen - de verborgen interne stressoren van je lichaam (bijv. hormoon-, immuun-, spijsverterings-, ontgiftings- en slijmstofbarrièreproblemen). Dit zijn over het algemeen dingen zoals de 5 meest voorkomende oorzaken van IBS; SIBO, dysbiose van het darm-microbioom, lekkende darmen, darminfecties (parasieten, bacteriën, gist) en voedselgevoeligheden.

Dus nu we het dieet en de leefstijlfactoren hebben behandeld, is er nog een element van genezing dat je moet weten: natuurlijke suppletie.

Natuurlijke suppletie is een must, vooral bij een gecompromitteerde darmfunctie
Het is bijna onmogelijk om alle noodzakelijke voedingsstoffen in voldoende hoeveelheden uit ons voedsel alleen te absorberen wanneer we een gecompromitteerd spijsverteringsstelsel hebben. Darminfecties, SIBO, dysbiose, lekkende darm en voedselgevoeligheden beïnvloeden allemaal ons vermogen om te synthetiseren en te absorberen wat we nodig hebben uit het voedsel dat we eten. Gelukkig kunnen natuurlijke supplementen voor ons de ontbrekende schakel vormen tussen wat voor ons noodzakelijk is om een optimale gezondheid te bereiken en wat we kunnen absorberen. Supplementen zijn een belangrijk onderdeel van mijn natuurlijke IBS-behandelingsprotocollen, maar ze mogen nooit de eerste stap zijn, vandaar dat ik ze als laatste aan de orde stel.

Hier zijn de drie functies van supplementen en waarom we ze gebruiken bij het uitroeien en genezen van de onderliggende oorzaken van IBS:
> Substitutie: Om iets te vervangen dat ontbreekt in het lichaam of dat het lichaam niet produceert door darmklachten, zoals maagzuur of spijsverteringsenzymen.
> Stimulatie: Om organen, klieren en systemen in het lichaam te stimuleren om hun werk te doen, zoals vitaminen en mineralen.
> Ondersteuning: Ondersteuning op korte termijn voor het lichaam terwijl de functie wordt hersteld, zoals lever- en bijniersupplementen die het lichaam helpen te reageren op giftige stoffen en stress.

De fundamentele natuurlijke supplementen die u moet overwegen voor een natuurlijke IBS-behandeling
Laten we er in gaan! Hier is een lijst van de dingen die je moet overwegen, afhankelijk van de bevindingen van je lab testen. Wees niet overdonderd, je hoeft het niet allemaal te doen. Onthoud: de onderliggende oorzaak(en) van IBS zijn uniek en een protocol dat is afgestemd op hun specifieke behoeften is van cruciaal belang. Dit zijn slechts enkele van de mogelijke overwegingen. En, normaal gesproken raad ik aan om in fasen aan specifieke dingen te werken. Voor mensen met langdurige chronische darmklachten en IBS is genezing echt een reis en we hebben de neiging om je verschillende hoofdoorzaken progressief aan te pakken in plaats van allemaal tegelijk.

Ondersteunende producten
ONDERSTEUNENDE VERTERING
Ik vind het leuk dat mijn cliënten beginnen met het gebruik van spijsverteringsenzymen, die hen helpen bij het afbreken en absorberen van de voeding uit hun voedsel. Als ze een lage maagzuurproductie hebben (en geen contra-indicatoren zoals H.Pylori) dan steun ik dit ook graag.

ONDERSTEUNENDE VOEDING
We weten allemaal dat vitaminen en, nog belangrijker, mineralen, essentieel zijn voor het opbouwen van gezondheid. Wist u echter dat wanneer de darmfunctie in het gedrang komt, we ook moeite kunnen hebben met het opnemen van vetten en eiwitten? Ik vul graag ontstekingsremmende omega-3's aan in de vorm van hoogwaardige visolie of microalgen, en aminozuren uit eiwit in de vorm van gelatine, proteïnepoeders of viseiwit.

ONDERSTEUNENDE ONTGIFTING
Omdat de lever je belangrijkste ontgiftingsorgaan is, gebruik ik graag kruidenmengsels om de lever te ondersteunen met het synthetiseren van al het afval en de gifstoffen die bij een darmstoring horen. Dit kunnen overtollige hormonen, onverteerd voedsel, gifstoffen en afval van darminfecties of SIBO zijn.

Voor constipatie dominante IBS is het echt belangrijk om de darm helder te houden, dus hooggedoseerde vitamine C en magnesium werkt hier heel goed voor.

ONDERSTEUNENDE IMMUUNFUNCTIE
Wist je dat meer dan 70% van je immuunsysteem in de darm zit?  Jammer genoeg betekent dit dat een darmstoornis immuumdisfunctie kan veroorzaken en ik zie dit heel vaak bij mijn cliënten. Ze hebben een lage immuniteit en krijgen elke infectie of elk virus dat rondgaat te pakken. Daarom ondersteun ik graag de immuunfunctie met producten die antioxidanten, kruidenmengsels en therapeutische paddenstoelenvariëteiten (bijv. shiitake, reishi en coriolus) bevatten.

Het aanpakken van de onderliggende oorzaken
REPARATIE VAN DE SLIJMLAAGFUNCTIE
Je slijmlaag is je darmwand. Het is het deel dat, wanneer het beschadigd is, een lekkende darm veroorzaakt.. Schade aan de slijmvliesbarrière is zowel een directe oorzaak van IBS-symptomen als een comorbiditeit van andere onderliggende oorzaken, wat vaak resulteert in terugvallen of zelfs auto-immuniteit als het niet goed wordt gerepareerd. Het is dus echt belangrijk om de slijmvliesbarrière zo goed mogelijk te ondersteunen terwijl je geneest. Ik gebruik graag glutamine, kruidenmengsels, maar ook producten op basis van voedsel, zoals bottenbouillon, zoveel mogelijk.

HET HERBALANCEREN VAN HET MICROBIOOM
Het darmmicrobiome is een verzameling van micro-organismen die in onze darm leven. Ze helpen ons om ons voedsel af te breken en te absorberen, vitaminen te synthetiseren en ons immuunsysteem te ondersteunen. Ons microbioom is uit balans als we IBS hebben en daarom moeten we het ondersteunen met pre- en probioticarijke voeding en supplementen. Afhankelijk van de oorzaak van IBS kan het zijn dat je deze niet goed verdraagt en daarom is het belangrijk dat je rekening houdt met de wetenschap rond specifieke stammen die voor jou nuttig kunnen zijn. Het doel van probiotica is om een darminfectie te helpen bestrijden, een overgroei in de dunne darm te herstellen, een dysbiose te corrigeren en nuttige soorten zoals lactobacillus en bifidobacterium te helpen bij de opbouw van aantallen.

UITROEIING VAN ZIEKTEVERWEKKERS
Dit is mijn favoriete onderdeel van de darmherstel; het wegwerken van de slechte bugs zoals SIBO en darminfecties of overwoekeringen door parasieten, bacteriën, archaea of gist. Ik heb hier uitgebreid over SIBO geschreven, dus kijk op deze blogpost voor alles wat je moet weten over de SIBO-behandeling. Ik heb hier geschreven over darminfecties, maar ik wil graag wat van de inhoud herhalen met behulp van natuurlijke antimicrobiële middelen. Je hebt gerichte en specifieke antimicrobiële middelen nodig voor elk van de verschillende soorten infecties. Ik gebruik graag zoete alsem, artemisinine, zwarte walnoot en berberine voor parasieten; knoflook, olijfblad en oregano voor bacteriën; en Pau D'Arco, rozemarijn, kaneel en tijm voor gist/schimmel, om er maar een paar te noemen. Het gebruik van mengsels en afwisselende producten in uw hele protocol heeft ook de neiging om de effectiviteit ervan te verhogen. Het is ook belangrijk om een biofilm buster te gebruiken - een product dat de 'huizen' die ziekteverwekkers vormen afbreekt zodat ze zich niet kunnen verstoppen als je ze probeert te verwijderen.

Dus, zoals u kunt zien, is er een behoorlijk beetje te overwegen. Maar wees niet overweldigd! Het gebeurt niet allemaal tegelijk, of zelfs helemaal niet, in sommige gevallen.

 

Het belang van het aanpakken van ALLE oorzaken van je IBS en waarom terugval zo vaak voorkomt...
Helaas wordt IBS sterk geassocieerd met een chronische terugval, vooral omdat het identificeren en aanpakken van ALLE onderliggende oorzaken moeilijk kan zijn, vooral in het geval van SIBO. Ik zie zelden een cliënt die geen dysbiose, lekkende darm en voedselgevoeligheid heeft; drie van de vijf meest voorkomende hoofdoorzaken van IBS. Nog vaker hebben ze daarbovenop SIBO en/of een darminfectie. Het betekent alleen dat als je de darminfectie doodt, of de SIBO verwijdert, de klus slechts gedeeltelijk geklaard is. Je moet nog steeds de dysbiose corrigeren, de darmslijmvliezen genezen en je lichaam rust geven van inflammatoire voeding.

Ik wil het nog even hebben over SIBO, want er kunnen nog andere oorzaken zijn die de complexiteit van deze aandoening vergroten. Deze andere oorzaken kunnen een slecht functionerende migrerende motor zijn (meest voorkomend), een structureel probleem zoals verklevingen of een open ileocecale klep, een functioneel probleem zoals hypochlorhydria, immunodeficiëntie, veranderde galstroom of de productie van enzymen. Wat de hoofdoorzaak ook is, deze zijn voor ons een prioriteit om te identificeren en aan te pakken.

De hoge incidentie van terugval benadrukt ook de noodzaak om een onderhoudsfase na de behandeling in te lassen. Dit kan 3 tot 12 maanden zijn waarin u het voedsel dat u eet langzaam opvoert, en waarin u zich echt concentreert op het behoud van enkele van de darmherstellende principes die u helpt bij het beheersen van rust, beweging en slaap - de leefstijlfactoren.