Home » IBS bewegen

Wat is het verband tussen lichaamsbeweging en IBS?

Het korte antwoord is dat veel mensen die lijden aan IBS-symptomen anders niet 'ongezond' zijn. Vaak beschouwen hun vrienden en familie hen als gezond op basis van alle positieve leefstijlkeuzes die ze maken. Dingen als gezond eten, het nemen van supplementen en ja, regelmatig sporten.

Maar als hun GI-symptomen verergeren, is onverklaarbare gewichtstoename (lichaamsvet) een helaas veelvoorkomende bijwerking van IBS. Dit betekent dat patiënten vaak de frequentie, intensiteit of duur van de oefenroutines verhogen om te proberen het probleem te overwinnen. 

Verschillende keren per week in de sportschool met zware gewichten en cardio sessies naast het eten van een zeer 'schoon' dieet, kunnen ja symptomen erger maken waardoor je lichaamsvet toeneemt.  Nu we weten allemaal dat lichaamsbeweging een uiterst belangrijk onderdeel is van een gezond en evenwichtig leven. Dit omvat het behoud van een gezond spijsverteringsstelsel. Medisch onderzoek geeft aan dat matige lichaamsbeweging het potentieel heeft om inflammatoire darmziekten (IBD) te voorkomen en de darmbarrièrefunctie (lekkende darm) te verbeteren. Men denkt dat spiersamentrekkingen tijdens het sporten ontstekingsremmende myokines losmaken, waardoor het vrijkomen van pro-inflammatoire cytokines, geproduceerd door visceraal vet (vet in het midden), wordt geblokkeerd. Het zijn deze cytokinen die bijdragen aan het ontstaan van inflammatoire darmziekten en andere GI-ziekten.

 

Waarom IBS-oefeningen symptomen kunnen veroorzaken
Er is een reden dat buikpijn, zoals kramp, diarree, constipatie, misselijkheid, braken en GI-pijn veel voorkomen bij sporters tijdens wedstrijden en trainingen. Als het gaat om bewegen, is meer niet altijd beter.

Zoals de meeste dingen in het leven is er een gelukkig medium. En zo is het met IBS-oefeningen voor een optimale darmfunctie en genezing. Hoewel het niet genoeg sporten schadelijk is voor je gezondheid, kan ook te veel in termen van frequentie, duur of intensiteit een negatieve invloed hebben op je darmgezondheid en genezing.

Kortom, te inspannende oefeningen zijn gekoppeld aan ontregeld cortisol (stresshormoon), onderdrukking van het immuunsysteem (ongeveer 80% van het immuunsysteem zit in de darm) en intestinale hyperpermeabiliteit (lekkende darm). Geen enkele daarvan is goed voor IBS-patiënten.

Het belangrijkste om te onthouden bij het overwinnen van darmstoornissen is dat oefening ALLEEN werkt als het geen toegevoegde stressfactor is. 

Chronische Cardio is misschien niet zo'n goed idee...
Er zijn er enkele soorten oefeningen die ik aanraad om te vermijden terwijl je IBS probeert te overwinnen. De grootste is de chronische steady-state cardio type activiteiten, zoals lange afstand hardlopen en lange afstand fietsen. Ga gewoon "runner's trots" googelen als je nog nooit gehoord hebt van het verband tussen langeafstandslopen en diarree.

 

Welke IBS-oefeningen werken het beste voor de genezing?
Als chronische cardio geen goede IBS-oefening is, wat telt dan als 'gematigde tot lichte' oefening, die verondersteld wordt gunstig te zijn voor de darmfunctie? Ik zie deze IBS-oefeningen graag als gericht op beweging, in plaats van op hartslag. Als een activiteit je toestaat om je lichaam meer dan 20 minuten te bewegen, zonder je gewrichten of je hartslag langdurig te belasten, dan ben je waarschijnlijk op een winnaar uitgespeeld.

Enkele aanbevelingen zijn :

> Wandelen - vooral in de natuur (parken, bossen, strand, enz.).

> Pilates - praktijken met een focus op houdingscontrole in plaats van een hoge intensiteit van de beweging.

> Yoga - praktijken met een focus op stretching, ademhaling en balans

 

Nee, voor mensen met IBS zal het verminderen van stressvolle lichaamsbeweging je niet dik maken. Het is eigenlijk de overbelasting die waarschijnlijk, samen met de darmstoornissen en de hormonale onevenwichtigheden, de weerstand tegen vetverlies aanwakkert.  

Blijf bewegen, zonder de stress
Neem dit advies niet als een excuus om de hele dag op de bank te zitten in naam van 'healing'. Beweging is immers een belangrijk onderdeel van de darm en de algehele gezondheid en genezing. Haal gewoon de stress uit de oefening op korte termijn en je zult je er waarschijnlijk een stuk beter door voelen. Laat de chronische cardio vallen en blijf bij IBS-oefeningen die bewezen positieve resultaten hebben, zoals lopen, yoga en pilates.