Home » Huidklachten

Genezing van acne, eczeem en andere huidproblemen van binnenuit

Over het algemeen zijn we geneigd huidproblemen te behandelen als een aandoening die alleen de huid betreft. Dit is echter volledig bezijden de waarheid. De gebruikelijke behandeling bestaat erin iets op de huid te smeren (vaak een antibioticum of een steroïde) en als dat niet werkt, nemen we onze toevlucht tot het oraal slikken van pillen. Hetzij antibiotica of synthetische hormonen zoals de orale anticonceptiepil en zelfs krachtige retinoïden. Deze medicijnen kunnen depressies, ernstige brandwonden door de zon, leverschade, infecties enz. veroorzaken en behandelen nooit de oorzaak van onze huidproblemen.

Niemand wil vlekken of irritante uitslag, dus ik begrijp waarom mensen naar medicijnen grijpen om hun aandoening te behandelen. Maar wat als er een manier was om deze huidirritaties te voorkomen of te behandelen zonder medicatie?

 

Waarom ?

Het is belangrijk te begrijpen waarom uw huid geïrriteerd is. Simpel gezegd, er is een ontsteking in de huid. Waarom is er ontsteking? Ontsteking ontstaat wanneer ons immuunsysteem wordt opgestookt. De meest voorkomende oorzaak van ontsteking is een probleem in onze darmen.

 

Hoe ?

75% van ons immuunsysteem is verbonden met onze darmen. Dit stelt ons lichaam in staat om vreemde blootstellingen te begrijpen en erop te reageren. Als je een broodje ei eet dat te lang in de zon heeft gelegen, kan je immuunsysteem onmiddellijk reageren op eventuele slechte bacteriën die je lichaam zijn binnengedrongen. Ons immuunsysteem reageert door ontstekingen te veroorzaken.

 

Wat is er gaande ?

"Een lekkende darm is een aandoening die optreedt wanneer de hechtingen die je darmwand bijeenhouden zwak worden, waardoor gifstoffen, voedseldeeltjes en microben kunnen doorsijpelen. Je kunt je voorstellen dat je darmwand meer op een kaasdoek gaat lijken dan op een dicht geweven stof. Voedselovergevoeligheid ontstaat wanneer voedseldeeltjes door de darmwand heen dringen en door je immuunsysteem worden herkend. De ontsteking die daardoor ontstaat, uit zich in eczeem of acne op de huid, maar kan ook een groot aantal andere symptomen veroorzaken, zoals buikpijn, hersenzwakte en auto-immuunziekten.

 

Oorzaken

Hoewel een aantal dingen ervoor kunnen zorgen dat je darmen lek worden, zijn de 3 belangrijkste boosdoeners:

  • Een dieet met veel gluten, suiker en verwerkte koolhydraten. Gluten, een eiwit dat voorkomt in tarwe en andere granen, kan extra schadelijk zijn voor de aanhechtingen in de darmwand. Suikerhoudende zoetigheden bevatten vaak veel gluten en veroorzaken ook ontstekingen, wat het probleem nog verergert.
  • Onbalans van darmbacteriën (of Dysbiose). Voor elke 1 menselijke cel hebben we 10 bacteriecellen in ons lichaam. Wanneer er een onbalans is (slechte bacteriën en gist overwoekeren) werkt dit als een enorme bron van ontsteking in onze darmen waardoor deze verzwakken.
  • Chronische stress. Stress zorgt ervoor dat je lichaam cortisol vrijgeeft (wat een natuurlijke ontstekingsremmer is). Dit is een goede reactie, maar chronische stress kan na verloop van tijd je vermogen om cortisol vrij te maken en dus ontstekingen te bestrijden, uitputten.

Andere oorzaken zijn bepaalde medicijnen, infecties en een tekort aan zink.

 

Wat kan je doen ?

Genees je darmen. Zoals u ziet is het de wortel van de meeste ontstekingen, dus door de bron van de ontsteking weg te nemen zal een groot deel van uw symptomen verbeteren.

  • Verbeter uw dieet. Stop met ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen, zoals verwerkte verpakte voedingsmiddelen, witte suiker en snoep, gefrituurd voedsel, transvetten en frisdrank. Deze eerste stap zal een drastisch verschil maken. Week 1 van een well&tight programma zal je helpen dit probleem onmiddellijk op te lossen.
  • Doe een Eliminatie Dieet. Verwijder typische darm irriterende stoffen zoals gluten, zuivel, noten, soja, eieren en vlees voor ten minste 3 weken. Noteer hoe je je voelt en welke symptomen je ervaart terwijl je systematisch de voedingsmiddelen één voor één weer introduceert. Dit is niet alleen een geweldige manier om je darmen te genezen, maar ook een goedkope manier om achter je gevoeligheden voor voedingsmiddelen te komen.
  • Voeg ontstekingsremmende voedingsstoffen toe. Eet ontstekingsremmende voedingsmiddelen zoals kleurrijk fruit, groene bladgroenten, in het wild gevangen vette vis, olijf- of kokosolie, chiazaad, gember en tumeric. Deze voedingsmiddelen bieden je een goede bron van omega 3-vetzuren, zink en antioxidanten zoals vitamine A, C en E.
  • Neem een Probioticum. Dit helpt je goede darmbacteriën aan te vullen en remt de groei van slechte darmbacteriën en gist. Zoek naar een supplement dat 10 - 25 miljard kve bevat en vergeet niet om ook een goede hoeveelheid prebiotisch voedsel met oplosbare vezels binnen te krijgen, zoals knoflook, haver en vlas.
  • Verminder je stress. Probeer een alarm in te stellen of een app te gebruiken die je eraan herinnert om regelmatig te stoppen en 10 keer langzaam adem te halen. Op deze manier ademen kalmeert automatisch ons sympathische zenuwstelsel en vermindert de afvoer van cortisol.
  • Zorg voor voldoende rustgevende slaap. Zoals vermeld in mijn vorige bericht over slaap, is dit het moment om cortisol aan te vullen, de natuurlijke anti-inflammatoire stof van je lichaam.
  • Lichaamsbeweging. Begin regelmatig te bewegen. Beweging is een natuurlijke ontstekingsremmer. Het helpt uw slaap te verbeteren, uw stemming te verbeteren, en pijn te verminderen. Streef naar 30 minuten matig intensieve beweging, 5 dagen per week.

 

Voor meer info :