Home » Eten bij IBS

Eten voor IBS: Hoe de beste voeding voor jezelf kiezen

Eten en IBS kan een haat-liefde verhouding zijn. Of, als je symptomen bijzonder slecht zijn, is het meestal gewoon haat-haat. Maar je zult blij zijn te weten dat voedsel zowel kan genezen als schade kan aanrichten en uitzoeken wat de sleutel is om je IBS-symptomen onder controle te krijgen en je lichaam de ruimte te geven om te genezen. Als je nieuw bent in de wereld van darmherstellende diëten voor IBS, niet zeker bent van wat je zou moeten eten voor IBS en je polyolen nog niet kent van je paleo, dan is dit de blog voor jou!

Hier is een samenvatting van wat we gaan behandelen:
> De vijf principes van een darmherstellend dieet & eten voor IBS
> Waarom 'bio-individualiteit' is waar we altijd beginnen
> Overwegingen voor de meest voorkomende IBS-diëten

Zoals bij alles wat met IBS te maken heeft, ben je vast niet verbaasd dat er geen 'one-size-fits-all' dieet is. 

 

De vijf principes van een darmherstellend dieet voor IBS

1 Korte-termijn en gericht op genezing van de darmen. Diëten voor genezing van de darmen zijn geen levenslange gevangenisstraf. Ze moeten op maat gemaakt en gericht zijn op uw specifieke onderliggende oorzaken en huidige symptomen. De meeste van mijn cliënten zijn 3-6 maanden op een darmherstellend dieet. Maar degenen met een meer ernstige darmstoornis moeten misschien tot 12 maanden op één of ander darmhelend dieet blijven, altijd met het einddoel om ze terug te brengen naar een echte, hele, voedzame manier van eten.

2 Anti-inflammatoire. Darmkwesties worden sterk geassocieerd met ontstekingen, dus we zijn altijd op zoek naar voedingsmiddelen die ontstekingsremmend zijn, zoals omega-3-vetten in vette vis en walnoten, plus antioxidanten en mineralen in donker gekleurd fruit en groenten zoals broccoli, rode bieten, bosbessen en groene bladgroenten. Ook hebben we graag ontstekingsremmende kruiden zoals kurkuma en gember.

3 Verergert de symptomen niet. Er zijn veel echt gezonde en ongezonde voedingsmiddelen die de symptomen veroorzaken. De soorten voedsel die problemen kunnen veroorzaken zijn ontstekings bevorderende voedingsmiddelen zoals verwerkte en verpakte goederen; gluten en gliadine-bevattende granen; caseïne, wei en lactose in zuivel en anti-nutriënten zoals saponinen, fytinezuur, oxalaten, tannines en lectines om er maar een paar te noemen. Deze worden vaak aangetroffen in granen, peulvruchten, noten en bonen. Dit betekent in principe dat je darmherstellende dieet moet worden afgestemd op je symptomen en de voeding die het beste werkt voor je lichaam. Ik gebruik graag voedselgevoeligheidstesten, plus eliminatie-achtige diëten om dit uit te zoeken.

4 Eventuele  infecties. Als bij het testen SIBO of wanneer een darminfectie wordt geïdentificeerd als een hoofdoorzaak voor je IBS, dan zijn er specifieke dieetvoorschriften die je moet volgen om deze ziekteverwekkers te helpen verhongeren. De meeste voeden voornamelijk met koolhydraten, dus er zal een zekere mate van koolhydraatrestrictie zijn opgenomen als onderdeel van je genezingsdieet.

5 Genoeg variatie (+ nutriënten) om ervoor te zorgen dat je geen voedingstekorten ontwikkelt is een diversiteit van het micro-organisme nodig.   Ervoor zorgen dat je genoeg variatie hebt in het voedsel dat je eet, vooral met koolhydraatbronnen zoals fruit en groenten, zodat je zoveel mogelijk vitaminen, mineralen en eiwitten, vetten en koolhydraten uit je dieet haalt die je lichaam nodig heeft. 

 

Waar beginnen we dan?
We beginnen graag met een overkoepelend principe: BIO-INDIVIDUALITEIT - wat in feite betekent dat het voedsel voor de ene het gif van voor de ander helend kan zijn. Een voorbeeld hiervan dat ik bijna wekelijks zie is eieren. Ze zijn een uitzonderlijk gezond voedsel, maar toch tolereren velen deze niet  - wat voor één persoon werkt, werkt niet voor iedereen. Dus met bio-individualiteit in het achterhoofd houd ik rekening met je gezondheidsgeschiedenis, testresultaten en wat je weet dat wel of niet gewerkt heeft in het verleden. Dan ga ik verder met het uitzoeken van het beste dieetprotocol voor jou, meestal beginnend met één van de meest voorkomende darm-ethische diëten die hieronder staan vermeld...

De meest voorkomende IBS-diëten :
Als het gaat om het eten voor IBS, zijn er een paar diëten waar ik graag mee begin, om vervolgens aanpassingen aan te brengen. Ze zijn allemaal gericht op het beperken van bewerkte en verpakte voedingsmiddelen, evenals bepaalde koolhydraten. Waarom? Omdat koolhydraten de voeding zijn voor SIBO en darminfecties, en zij zijn de dingen die we eten die het meest bijdragen aan een dysbiose en een lekkende darm. Helaas kunnen veel van de koolhydraten die verwijderd worden gezonde voedingsmiddelen zijn, zoals fruit en groenten, en daarom gebruik ik slechts een korte periode voor een heel specifieke reden bij darmgezondheidsdiëten. De meest voorkomende IBS-diëten die ik gebruik zijn:

SPECIFIEK KOOLHYDRAATDIEET (SCD)
Dit dieet richt zich op het verwijderen van granen, suiker en zetmeel, evenals alle bewerkte voedingsmiddelen die het darmslijmvlies beschadigen. Ik begin meestal met SCD bij cliënten die een matige SIBO overgroei hebben, IBD (UC en de ziekte van Crohn), Coeliakie (ja, glutenvrij gaan is niet genoeg voor het genezen van een door coeliakie beschadigde darm) en acute diarreeziekte.

De soorten voedsel die je op SCD zou moeten vermijden zijn: verwerkt en verpakt voedsel, granen, verwerkt vlees, ingeblikt of verwerkt fruit en groenten, de meeste zuivel- en peulvruchten, zetmeel en zetmeelhoudende groenten, kruiden en specerijen die taartmiddelen en de meeste zoetstoffen bevatten.

Wat blijft er over? Onverwerkt vlees, gevogelte, vis en eieren, de meeste verse vruchten en niet-zetmeelhoudende groenten, beperkte zuivel, noten en zaden, sommige peulvruchten, alle natuurlijke kruiden en specerijen, dierlijke vetten en olijf- of kokosolie, rauwe honing als zoetstof en water of zwakke thee en koffie om te drinken. U mag ook droge wijn en wat sterke drank in kleine hoeveelheden drinken.

DARM- EN PSYCHOLOGIESYNDROOM (HIATEN)
Ik gebruik het GAPS het minst, maar voor cliënten die darmproblemen hebben die samengaan met stemmings-/hersenaandoeningen zoals autisme, ADHD, depressie, angst, bipolaire, schizofrenie of narcolepsie bijvoorbeeld, dan is GAPS voor jou ontworpen.

De soorten voedsel die je moet vermijden op GAPS zijn vergelijkbaar met SCD: verwerkt en verpakt voedsel dat verwerkt vlees en zuivel, granen, zetmeelachtige groenten, suiker en alle voedsel dat suiker, zetmeelachtige bonen, peulvruchten en erwten, en alle lactose en alcohol bevat.

De soorten voedingsmiddelen die je overhoudt zijn onder andere: Onverwerkt vlees, gevogelte, vis en eieren, de meeste verse vruchten en niet-zetmeelgroenten, noten en zaden, sommige bonen en peulvruchten, alle natuurlijke kruiden en specerijen, ruwe honing als zoetstof, dierlijke vetten en olijfolie. Dranken kunnen bestaan uit water, versgeperste sappen, vleesbouillon, zwakke thee en koffie.

LAAG FODMAPDIEET (LFD)
Het uitgangspunt van dit dieet is het verminderen van bepaalde suikers (korte-keten koolhydraten), genaamd FODMAPS - fermenteerbare Oligo-sacchariden, Di-sacchariden, Mono-sacchariden en Polyolen. Deze suikers kunnen slecht worden geabsorbeerd in de dunne darm en worden gefermenteerd door bacteriën of archaea en geven uiteindelijk gas en een opgeblazen gevoel.

Een laag FODMAP-dieet is geweldig voor het corrigeren van dysbiose, milde SIBO (voor degenen die graan, zetmeel, vezels en sucrose tolereren), ondergewicht klanten, veganisten en vegetariërs, en als een overgangsdieet van meer restrictieve diëten zodra de voedseltoleranties zijn toegenomen.

De soorten voedsel die je moet vermijden op een laag FODMAP-dieet zijn: hoge fructosevruchten, honing en zoetstoffen, lactose in zuivelproducten, suikerpolyolen zoals mannitol en sorbitol in sommige vruchten, groenten en zoetstoffen, fructanen in glutenhoudende granen en sommige groenten zoals ui en knoflook, en galacto-oligosacchariden (GOS) in sommige peulvruchten.

Omdat dit dieet gericht is op suikers in voedingsmiddelen, in plaats van op hele voedselgroepen, kan het lastig zijn om te navigeren. De complexiteit wordt nog vergroot door het feit dat veel beperkingen zijn gebaseerd op de hoeveelheid, in plaats van op een 'ja of nee' voor dat voedsel. Bijvoorbeeld, 1/8 van een avocado is oké, maar ½ van een avocado is dat niet. Cliënten moeten over het algemeen een lijst met toegestane voedingsmiddelen een tijdje bij zich dragen.

Voedingsmiddelen die je kunt consumeren zijn onder andere: Onbewerkt vlees, gevogelte, vis en eieren, dierlijke vetten en plantaardige oliën, sommige vruchten, groenten, granen, noten, zaden, bonen en peulvruchten, lactosearme zuivel, alle natuurlijke kruiden en specerijen, en suiker of esdoornsiroop als zoetstof. Dranken kunnen bestaan uit water, beperkte versgeperste sappen, vleeswaren, zwakke thee en koffie, en wat alcohol.

SIBO SPECIFIEKE VOEDSELGIDS
De SIBO Specific Food Guide is ontwikkeld door Dr. Allison Siebecker naar aanleiding van het werken met complexe SIBO-klanten. Het is een combinatie van de SCD en Low FODMAP diëten. Het is restrictiever en werkt echt goed voor een zeer gecompromitteerde darm en ernstige IBS-symptomen.  Dit dieet is voor degenen die ernstige SIBO hebben (weinig voedsel tolereren) of die onvoldoende verlichting krijgen van andere, minder restrictieve diëten.

Dit dieet kan lastig uit te leggen zijn, maar simpel gezegd moet je het vermijden: SCD  en hoge FODMAP groenten, fruit, bonen, peulvruchten, noten, zaden en zuivel, verwerkt vlees, en alle zoetstoffen, met uitzondering van stevia en sommige lage FODMAP honingvariëteiten. Je moet ook de meeste sappen, alcohol en sterke thee of koffie vermijden. Net als bij de LFD zijn porties belangrijk, dus het is het gemakkelijkst om een lijst met toegestane voedingsmiddelen een tijdje mee te nemen als je aan dit dieet gewend bent.

Voedingsmiddelen die je kunt eten zijn onder andere: SCD legale en lage FODMAP groenten, fruit, bonen, peulvruchten, noten, zaden en zuivel, onbewerkt vlees, gevogelte, vis en eieren, stevia en enkele lage FODMAP honingsoorten, alle natuurlijke kruiden en specerijen (niet inclusief uien- en knoflookpoeder), dierlijke vetten en plantaardige oliën. U kunt water, beperkte versgeperste sappen, vleeswaren, zwakke thee en koffie en wat alcohol drinken.

PALEO AUTO-IMMUUN PROTOCOL (AIP)
Paleo AIP is veruit het meest restrictieve dieet omdat het is ontworpen om een lekkende darm en dysbiose te helpen genezen die hebben geleid tot systemische ontsteking en een auto-immuunziekte. Het is ontwikkeld door Dr. Loren Cordain en Robb Wolf en vervolgens verder aangepast door Sarah Ballantyne. Er is een grote focus met AIP op het opnemen van de hoogste kwaliteit, de meeste voedzame voedingsmiddelen die beschikbaar zijn, zoals wild gevangen vis, biologische producten en vlees met vrije uitloop.

AIP is geweldig voor iedereen die darmproblemen en een auto-immuunziekte heeft.  Het gebruik van een AIP protocol is aan te bevelen voor zeer symptomatische SIBO- of darminfectie-patiënten vanwege het verband tussen deze als hoofdoorzaak voor auto-immuniteit - het meest voorkomend onder degenen die in eerste instantie een acuut geval van gastro-enteritis veroorzaakten.

Te vermijden voedingsmiddelen zijn: alle verwerkte voedingsmiddelen, granen, noten, bonen, peulvruchten, zaden, eieren, zuivel, nachtschade (specifieke groenten, fruit en kruiden), voedingschemicaliën en NSAID-medicijnen.

Voedingsmiddelen die zijn toegestaan zijn: fruit, wortels, groenten, vlees, vetten, slachtafval, kruiden, specerijen, incidentele zoetstoffen zoals dadels, honing en esdoornsiroop, gefermenteerde voedingsmiddelen en sommige voorraadkastartikelen zoals appelciderazijn, kokosnootproducten, pijlwortelzetmeel en thee.

PALEO
Het idee van een paleolithisch dieet is terug te voeren op een boek uit 1975 van gastro-enteroloog Walter Voegtlin.  Een paleo-dieet is een geweldige plek om te beginnen met het elimineren van voedsel dat over het algemeen spijsverteringsproblemen veroorzaakt, en zich te richten op echte, hele en nutriëntenrijke voedselbronnen die je de voeding geven dat je nodig hebt en die je helpen om je microbioom te diversifiëren.

We beginnen meestal met een aangepast paleo-dieet. Het werkt vooral goed voor degenen die slechts milde verteringsverschijnselen hebben, een zeer milde lekkende darm of dysbiose, en degenen die nieuw zijn in beperkende, darmhelende diëten.

Het paleo-dieet beperkt verwerkt voedsel, granen, bonen, peulvruchten en zuivel. Deze voedingsmiddelen zijn bronnen van koolhydraten die verteringsproblemen kunnen veroorzaken door de darm te beschadigen of slechte ziekteverwekkers te voeden. Alle andere voedingsmiddelen zijn toegestaan.

VOEDSELGEVOELIGHEDEN
Voedselgevoeligheden kunnen een oorzaak of trigger zijn voor IBS-symptomen.  Een voorbeeld hiervan kan een cliënt zijn die een mild SIBO-dieet heeft en een laag FODMAP-dieet volgt, maar de voedselgevoeligheidstest identificeert een reactie op de eiwitten in eieren, ananas en amandelen. Deze drie voedingsmiddelen zouden ook moeten worden vermeden voor 3 tot 6 maanden, afhankelijk van het niveau van de reactie die wordt vastgesteld op hun voedselgevoeligheidstest. 

 

Ik denk dat je ondertussen wel enkele belangrijke thema's ziet tussen deze diëten. Het beperken van verschillende koolhydraten en het toestaan van alle onbewerkt vlees, gevogelte en vis, dierlijke vetten en gezonde plantaardige of dierlijke oliën zijn de gemeenschappelijke aanbevelingen. Dit betekent dat de meeste van deze diëten, je raadt het al, je koolhydraatinname verlagen, terwijl je toch veel eiwitten en gezonde vetten behoudt. 

Koolhydraten in de vorm van groenten en fruit zijn essentieel voor de diversiteit van uw micro-organisme, daarom raad ik niet aan om ze volledig te verwijderen. Het beperken of volledig verwijderen van koolhydraten kan leiden tot problemen met hormonen en de schildklier voor degenen die darmproblemen hebben. En dit ziet er meestal uit als gewichtstoename, problemen met haar, huid en nagels of vermoeidheid en spijsverterings-problemen.

Volgende stappen...
Dus nu weten we waar we moeten beginnen met het kiezen van een darmherstellend dieet dat geschikt is voor jou, en de hoofdoorzaken van je IBS. 

Het is ook echt motiverend omdat de meeste symptomen weggaan voor een periode waarin je het juiste dieet volgt. Net genoeg tijd om te behandelen, te genezen en verder te gaan met het leven, zonder symptomen.