Home » Constipatie Fouten

Constipatie Fouten


Het verhelpen van chronische constipatie en het genezen van een beschadigd darmkanaal is een reis vol vallen en opstaan, en veel HARD werk. 

Maar voordat we dat doen, willen we heel duidelijk zijn dat dit bericht bedoeld is voor mensen met chronische constipatie, het type dat niet verbetert met eenvoudige, conventionele remedies zoals meer water drinken en meer vezels eten. Deze werken gewoon niet voor degenen onder ons die meer aan de hand hebben in onze darmen, vaak tot verwarring van familie en vrienden die proberen te helpen.

Dus laten we ons er eens in verdiepen. Hier zijn de meest voorkomende fouten die ik ben tegengekomen.

1. Vertrouwen op laxeermiddelen als de oplossing op lange termijn
Laxeermiddelen kunnen een belangrijk onderdeel zijn van de behandeling van chronische constipatie, maar alleen tijdens de behandelingsfase. Ze zijn op zichzelf niet de oplossing. Dit geldt met name voor stimulerende laxeermiddelen die via zenuwstimulatie samentrekkingen van de darm veroorzaken, wat op lange termijn structurele en functionele schade kan toebrengen aan het spijsverteringskanaal.

En hoewel natuurlijke kruiden, ontlasting verzachters, osmotische laxeermiddelen, vulmiddelen en soms prokinetische motiliteitsproducten allemaal hun plaats hebben in verschillende behandelingsbenaderingen, moeten ze allemaal slechts voor een korte periode worden gebruikt terwijl de onderliggende oorzaak wordt geïdentificeerd en behandeld. Wat we vaak zien zijn cliënten die gedurende een lange periode te afhankelijk zijn geworden van dergelijke producten. Ze hebben hun onderliggende spijsverteringsconditie onbewust laten verslechteren tot het punt waarop echte darmgenezing veel moeilijker is dan het anders zou zijn geweest.

In sommige opzichten geldt dit ook voor mensen die eenvoudige dieetinterventies zoals een ochtendkoffie of pruimensap gebruiken om dingen in beweging te krijgen. Deze benaderingen kunnen effectief zijn op de korte termijn, maar kunnen ook een onderliggende darm disbalans maskeren die goed behandeld moet worden.

2. De onderliggende oorzaak niet blootleggen / een diagnose van IBS aanvaarden
Een van mijn kernovertuigingen is dat er ALTIJD een oorzaak is voor constipatie. Het is heel eenvoudige wetenschap: oorzaak en gevolg. Ja, we weten nog niet alles, maar de onderzoeksgemeenschap werkt daar voor ons aan. Dus, als een arts je ooit vertelt dat er geen aanwijsbare reden is voor je spijsverteringsproblemen, zou ik een second opinion zoeken, pronto.

Een IBS diagnose is een goed voorbeeld van het niet begrijpen van de onderliggende oorzaak. We weten dat er velen zijn die hetzelfde te horen hebben gekregen als wij persoonlijk: "We hebben alles onderzocht en er is niets uitgekomen. Dus, het zit allemaal tussen je oren". Nee, dat zit het niet! Zoek alstublieft een nieuwe behandelaar en wees meedogenloos in uw streven naar gezondheid.

Op dezelfde manier kan het gebruik van symptomen alleen om de onderliggende oorzaken van uw constipatie te raden een ander recept voor een ramp zijn. Er is veel te veel overlap in de symptomen die het gevolg zijn van parasieten, bacteriën, gist, SIBO, dysbiose, lekkende darm, coeliakie, IBD, hormonale onevenwichtigheden, etc. maar ze hebben allemaal een heel ander behandelingsprotocol nodig.

Nogmaals, als je een diagnose krijgt zonder dat je getest bent en je behandeling werkt niet, dan is dat waarschijnlijk omdat je de echte oorzaak van je constipatie niet hebt geïdentificeerd. Mijn motto: "testen, niet raden!

3. Verwachten van een volledig herstel in 30 dagen
We zouden echt willen dat dit het geval was! Hoewel symptoombestrijding op korte termijn haalbaar en belangrijk is zodat je verder kunt met je leven, kan het daadwerkelijk identificeren en behandelen van de hoofdoorzaak en het genezen van het darmslijmvlies en/of spijsverteringsproces vele maanden, in sommige gevallen zelfs jaren duren. Dit geldt vooral voor mensen met chronische constipatie en andere problemen met lekkende darmen en auto-immuunziekten die waarschijnlijk al 5 tot 10 jaar of langer bestaan.

Een vuistregel die ik graag gebruik, om verwachtingen te scheppen voor mijn cliënten, is één maand genezing voor elk jaar chronisch verstopt zijn. Het is niet perfect en ieders genezingsproces is anders, maar het is een goed uitgangspunt. Als samenleving zijn we geconditioneerd om snelle oplossingen te verwachten voor gezondheidsproblemen, meestal in de vorm van een klein wit pilletje. Maar nu chronische ziekten steeds vaker voorkomen en de mogelijkheden van conventionele behandelingen te boven gaan, beginnen de meeste mensen zich te realiseren dat echte genezing tijd kost.

Dit geldt in het bijzonder voor chronische constipatie, want in tegenstelling tot een gebroken arm kun je het spijsverteringsstelsel niet in een mitella of gipsverband doen en het niet gebruiken terwijl het geneest. Het is bijna de hele dag in gebruik, elke dag, dus het de ruimte geven om te genezen kan een moeilijk en delicaat proces zijn. Er is geen reden om niet optimistisch te zijn, maar wees wel realistisch over hoe lang dat kan duren... en nee, helaas is 30 dagen waarschijnlijk niet genoeg.

4. Verwachten dat veranderingen in dieet alleen chronische constipatie oplossen
Dit is een lastige. Zoals hierboven vermeld, vinden veel mensen verlichting in een dagelijkse kop koffie of 's ochtends pruimensap. Als dit alleen al werkt voor jou, dan ben je waarschijnlijk nog niet wat wij zouden beschouwen als 'chronisch geconstipeerd'. Hoewel dit soort eenvoudige dieetaanpakken, evenals het verhogen van vezels of hydratatie, effectief kunnen zijn in eenvoudige gevallen, zijn dit NIET de chronische gevallen waar we het over hebben.

Maar wees je ervan bewust dat een goed functionerend gezond spijsverteringsstelsel geen koffie of pruimensap nodig heeft om een goed gevormde en frequente stoelgang te produceren. Als jij dit bent, is het het beste om nu te handelen en de onderliggende darm disbalans op te sporen en te genezen voordat het een ernstiger geval van chronische constipatie wordt.

Voor degenen die al lijden aan chronische constipatie, dan weet je waarschijnlijk al dat je aandoening blijft, bijna ongeacht wat je eet. Sommigen ondervinden verbetering door gezonde vetten aan hun dieet toe te voegen, anderen door minder koolhydraten te eten, en weer anderen ondervinden geen verlichting, wat ze ook proberen. Dit komt vaak omdat de veel voorkomende oorzaken van chronische constipatie, waaronder darminfecties, overgroei en andere microbioom onevenwichtigheden, niet kunnen worden uitgeroeid door dieet alleen.

5. Focussen op de details, zonder de basis op orde te krijgen
Ik ben  hier om je gerust te stellen dat je, voordat je op een zijspoor belandt in een zeer niche en complex pad of voordat je begint te flippen over het kleinste detail, de basis goed moet krijgen. Deze grondbeginselen leggen de basis voor genezing en brengen je 90% van de weg daarheen.

Je moet erachter komen wat je belangrijkste onevenwichtigheden zijn, 3-6 maanden spenderen aan het verminderen van ontstekingen, het opnieuw in balans brengen van je microbioom, je lichaam voeden, spijsvertering en ontgifting ondersteunen, en de darmwand genezen. Pas dan, als je nog steeds last hebt van symptomen, is het tijd om dieper te graven. En in dit stadium zul je je aandoening zoveel beter begrijpen voor hoe het heeft gereageerd op de behandeling, dat je misschien precies weet waar je moet kijken en/of testen.

6. Het belang van psychologie en stress niet beseffen
Terwijl we weten dat een positieve instelling je kan helpen genezen (placebo-effect, iemand?), kunnen stress en veranderingen in je stemming juist het tegenovergestelde doen. Stress in het bijzonder is slecht nieuws voor darmgenezing. Naast een heleboel andere gevolgen, komt cortisol, ons stresshormoon, vrij wanneer je fysieke, biochemische of mentale/emotionele stress ervaart. Het belemmert de spijsvertering en onderdrukt je immuunsysteem, wat geen van beide bevorderlijk is voor het verbeteren van constipatie.

Net als onze lichamelijke gezondheid, moeten we werken aan onze geestelijke gezondheid en dit soort stress beheersen. Of dat nu is via een arts, online of met boeken, of met vallen en opstaan, het is de moeite waard om tijd en moeite te investeren.

Ik moest stoppen met stressen over elk klein detail rond eten, radicale zelfzorg beoefenen en gewoon in het algemeen het leven relaxter benaderen (komt met de leeftijd, misschien...). Meer dan welk ander onderdeel dan ook, is er geen one-size-fits-all aanpak en is het een steeds evoluerende praktijk die je naar leuke plaatsen kan brengen. Denk aan retraites!

Het werkt ook in twee richtingen - wat er in onze darmen gebeurt kan een directe invloed hebben op onze stemming. Dus nee, het zit niet ALLEMAAL in je hoofd.

Wat nu?
Fouten zijn er om van te leren, ze zijn een volkomen normaal en verwacht deel van de genezingsreis. Soms doen ze pijn, maar dat zijn de lessen die we ons het best herinneren en waarop we ons hier hebben proberen te concentreren, zodat we allemaal kunnen leren van degenen die ons zijn voorgegaan. We hopen echt dat je er niet zoveel hebt gemaakt als wij en dat je een paar dingen hebt geleerd die je genezingsreis een beetje soepeler, een beetje korter en een beetje minder stressvol kunnen maken.

Blijf zoeken, blijf doorgaan met je genezingsreis en blijf vechten voor je gezondheid. Ik beloof dat het allemaal de moeite waard zal zijn.