Home » Bijwerkingen van Constipatie

Bijwerkingen van Constipatie

Constipatie is niet iets waar we vaak over praten, tenzij je met mij omgaat... Maar aangezien tot 25% van de bevolking er last van heeft (en dan nog voornamelijk vrouwen), betekent dit dat velen van ons in stilte lijden (1). En hoewel de meeste mensen constipatie slechts als een vervelend symptoom zien, kan het ook de hoofdoorzaak zijn van andere symptomen en aandoeningen, waaronder vermoeidheid, gewichtstoename, een slecht humeur en nog veel meer. Hier zijn de top 10 bijwerkingen van constipatie op het lichaam (en geest) die ik bijna dagelijks zie.

Bijwerkingen van constipatie
Maar voordat we er te diep op ingaan, wil ik even zeggen dat deze blogpost niet voor jou is als je drie dagen lang een waardeloos dieet hebt gegeten en een verstopping hebt gekregen. Het gebeurt, en het kan makkelijk verholpen worden door je dieet op te frissen en een beetje te bewegen om het te laten vooruitgaan. Deze blogpost is voor die speciale persoon met een chronisch geval van constipatie, het soort dat je al maanden of zelfs jaren achtervolgt (als een slechte geur).  Als dat bekend klinkt, dan ben ik hier om je te vertellen dat constipatie een enorm gezondheidsrisico is, en om precies aan te geven waarom je het zo snel mogelijk moet verhelpen.

Hier is een samenvatting van wat we gaan behandelen:
> Wat is constipatie precies?
> Hoe chronische constipatie een ravage kan aanrichten in je gezondheid
> 10 neveneffecten van constipatie
> Hoe je strategieën kunt vinden om constipatie op te lossen die voor jou werken

WAT BEDOEL IK PRECIES MET CONSTIPATIE?
Constipatie kan verschillende dingen betekenen voor verschillende mensen. Hier hebben we het over chronische constipatie; het ernstige, langdurige type. Er zijn twee verschillende manieren om te zien of je constipatie hebt. De eerste is de Rome III diagnostische criteria. Volgens deze criteria hebben mensen functionele constipatie wanneer 25% van de stoelgang gepaard gaat met ten minste twee van de volgende symptomen: persen; harde of klonterige ontlasting; een gevoel van onvolledige evacuatie; een gevoel van anorectale obstructie; de behoefte aan manuele manoeuvres; of minder dan drie stoelgangen per week in de afgelopen drie maanden, met een begin van de symptomen langer dan zes maanden (2).

Een andere manier om constipatie te bekijken is met behulp van een stoelganganalyse - een visueel hulpmiddel dat is ontworpen om poep in te delen in een van de zeven categorieën (3). Regelmatig poepen dat overeenkomt met type 1 of 2 in de tabel hieronder wijst over het algemeen op een probleem met constipatie dat niet moet worden genegeerd. 


HOE CONSTIPATIE JE GEZONDHEID VERWOEST
De meeste mensen zien constipatie eerder als een symptoom dan als de oorzaak van hun gezondheidsproblemen. En voor veel functionele gastro-intestinale aandoeningen zoals darmpathogenen, lekkende darmen en voedselovergevoeligheden is dat zeker het geval - daarom wil je je misschien laten testen om de hoofdoorzaak van je constipatie te ontdekken.

Maar constipatie zelf kan ook de hoofdoorzaak zijn van andere symptomen en aandoeningen. Constipatie kan een ravage aanrichten in je binnenste en kan het gevolg zijn van een van de volgende drie oorzaken;
1. 1. Opname van gifstoffen in de dikke darm, waaronder overtollige hormonen, die normaal gesproken via de ontlasting worden uitgescheiden (4).
2. Onbalans van de darmflora, inclusief een vermindering van gezonde soorten en een overgroei van ongewenste bacteriën of ziekteverwekkers (5).
3. Structurele en fysieke effecten van grote harde ontlasting en de daarmee gepaard gaande inspanning (6).

Het zijn deze mechanismen die een hele reeks ongewenste symptomen kunnen veroorzaken en het zijn de bijwerkingen van constipatie op het lichaam waar je nu misschien mee worstelt...

TIEN BIJWERKINGEN VAN CONSTIPATIE
1. Effecten van constipatie op VETHEID
Constipatie en vermoeidheid gaan hand in hand, met sterk bewijs voor een verband tussen de twee (7). Een dysbiose veroorzaakt door constipatie kan de fermentatie van koolhydraten en de productie van verschillende gassen verhogen, waaronder super stinkende waterstofsulfide waarvan gedacht wordt dat het een disfunctie van de mitochondriën veroorzaakt - de energieproducenten in onze cellen (8, 9). Een gebrek aan een gezonde darmflora kan ook de opname van voedingsstoffen verminderen die nodig zijn voor energie en een normale fysiologische functie (10, 11). Een verstoorde ontgifting van giftige stoffen die in de bloedbaan terecht kunnen komen, kan ook van invloed zijn op het energieniveau en vermoeidheid veroorzaken.

2. Effecten van constipatie op gewichtstoename
Ja, een opeenhoping van poep kan een paar extra kilo's toevoegen - iedereen die wel eens een colonspoeling of een klysma heeft gedaan, kan dat beamen... Maar hoe zit het met 'echt' gewicht, het soort dat vet opslaat? Ja, ook dat. De wetenschap begint nog maar net te begrijpen hoe een dysbiose van de darmflora gewichtstoename en zwaarlijvigheid kan veroorzaken - maar het verband is er zeker (12). Een onevenwichtige hormoonhuishouding, vooral met betrekking tot oestrogeen, wordt ook in verband gebracht met zwaarlijvigheid (13). Dus als je die overtollige oestrogenen niet opruimt en ze weer in je systeem laat opnemen, is dat misschien niet zo goed voor je taille.

3. Effecten van constipatie op de HUID
Een ander neveneffect van toxiciteit die gepaard gaat met constipatie is acne en huiduitslag. Dit gebeurt wanneer gifstoffen en afvalstoffen via de dikke darm weer in de bloedbaan worden opgenomen, in plaats van te worden geëlimineerd. Vanuit de bloedbaan kunnen deze gifstoffen het lichaam verlaten via het grootste ontgiftingsorgaan - de huid. Het andere mechanisme waardoor constipatie de huid kan beïnvloeden is door de verandering van darmbacteriën. Dit onderzoek toonde aan dat 54% van de acne patiënten een significant veranderde darmflora hebben, terwijl probiotica (nuttige bacteriën) ook is aangetoond dat het de symptomen vermindert (14). Eén ding is zeker, schoonheid begint in de darmen.

4. Effecten van constipatie op SIBO
Constipatie is een van de hoogste risicofactoren en meest voorkomende oorzaken van dunne darm bacteriële overgroei (SIBO) (15). Deze recent ontdekte aandoening, waarbij bacteriën uit de dikke darm in de dunne darm terechtkomen waar ze niet thuishoren, zou verantwoordelijk zijn voor tot wel 80% van de gevallen van IBS (16). Hoewel de meest voorkomende symptomen van SIBO constipatie, diarree en een extreem opgeblazen gevoel zijn, wordt het ook in verband gebracht met vermoeidheid, gewichtstoename en veel van de andere problemen die hier worden besproken (17).

5. Effecten van constipatie op kleine teennagels en dunner wordend haar
Voedingsdeficiënties kunnen de groei van zowel haar als nagels beïnvloeden (18, 19). En zoals we weten, kan een gebrek aan een gezonde darmflora ook de opname van veel voedingsstoffen die essentieel zijn voor energie en groei verminderen (11). Overtollige gifstoffen die opnieuw in de bloedbaan worden opgenomen, zijn niet bevorderlijk voor je schoonheidsregime, waardoor je het risico loopt op broze nagels en dunner wordend haar. Dit lijkt misschien niet zo erg als sommige van de andere bijwerkingen van constipatie, maar het kan en heeft een impact op onze algehele gezondheid en welzijn.

6. Gevolgen van constipatie voor een slechte immuniteit
Onze darmflora is verantwoordelijk voor een groot deel van de immuunrespons van het lichaam, waaronder het verwijderen van celresten, virussen, bacteriën en kankercellen (20). Aangezien constipatie vaak gepaard gaat met ontbrekende of beschadigde bacteriën (darmflora), kan de invloed op uw immuunsysteem aanzienlijk zijn. De toxische ophoping en ontsteking geassocieerd met constipatie kan ook het immuunsysteem aantasten en je kwetsbaar maken voor infecties zoals urineweginfecties (UTI's)

7. Effecten van constipatie op ESTROGEEN DOMINANTIE
Constipatie kan de uitscheiding van ongewenst oestrogeen uit het lichaam remmen en de reabsorptie ervan bevorderen (4). We worden blootgesteld aan veel milieubronnen van oestrogenen door gifstoffen zoals plastics, medicijnen en hormonen in de dierlijke eiwitten die we consumeren. Dit betekent dat de meeste mensen een teveel aan oestrogeen in het lichaam hebben dat elke dag moet worden uitgescheiden. Als we geconstipeerd zijn, kunnen deze overtollige oestrogenen opnieuw worden opgenomen in de dikke darm en een verhoogd oestrogeenniveau veroorzaken, een aandoening die ook in verband wordt gebracht met allergieën (21), gewichtstoename (22) en vermoeidheid (23).

8. Effecten van constipatie op STRUCTURELE CONDITIES
Naast functionele en chronische aandoeningen kan constipatie ook structurele problemen veroorzaken die chirurgisch ingrijpen kunnen vereisen. Inspannen tijdens de stoelgang en langdurig op het toilet zitten kunnen leiden tot aambeien, rectale prolaps en anale fissuren. Voorbij zijn de dagen van toiletbezoek met een tijdschrift als vermaak.

Harde ontlasting en een verhoogde druk in de buik oefenen extra druk uit op de aderen rond de anus en verhogen het risico op aambeien (24, 25). Het bindweefsel rond de anus kan ook verzwakken, wat kan leiden tot rectale prolaps, een aandoening waarbij de endeldarm door de anus naar buiten steekt (26) - niet leuk om te overkomen. En het passeren van harde of grote ontlasting kan anale fissuren veroorzaken, dat zijn kleine scheurtjes in de huid van de anus (6).

9. Effecten van constipatie op FAECALE IMPACTIE
Fecale impactie is het resultaat van chronische of ernstige constipatie en is in feite een darmobstructie veroorzaakt door poep die in de dikke darm zo hard is geworden dat hij een vaste blokkade veroorzaakt (27). Vloeibare ontlasting kan de verstopte ontlasting omzeilen, waardoor overloopincontinentie ontstaat, die vaak voor diarree wordt aangezien (28). In ernstige gevallen kan fecale impactie zweren of darmperforatie veroorzaken. Dit is zeker een van de ernstigere bijwerkingen van constipatie.

10. Effecten van constipatie op DEPRESSIE
Stemmings- en angststoornissen zijn al lang wetenschappelijke bedgenoten van constipatie en andere maagdarmstoornissen (29). En terwijl vaak wordt gedacht dat constipatie het symptoom is, begint recent neurowetenschappelijk onderzoek het belang van de darmflora bij de ontwikkeling van hersensymptomen aan te tonen (30, 31). Er is dus nog meer reden waarom je je down zou kunnen voelen als je niet naar de wc kunt. En het zijn dit soort neveneffecten van constipatie waar mensen zich niet vaak bewust van zijn die een enorm verschil maken in ons dagelijks leven.

REFERENTIES

  1. Liu, L. W. C. (2011). Chronic constipation: Current treatment options. Canadian Journal of Gastroenterology, 25(Suppl B), 22B–28B

  2. Longstreth, G., et al. (2006). Functional bowel disorders. Gastroenterology, 130(5), 1480-91

  3. Lewis, S., Heaton, K. (1997). Stool form scale as a useful guide to intestinal transit time. Scand J Gastroenterol, 32(9), 920-4

  4. Lewis, S., Heaton, K., Oakey, R., & McGarrigle, H. (1997). Lower serum oestrogen concentrations associated with faster intestinal transit. British Journal of Cancer, 76(3), 395–400

  5. Zhu, L., et al. (2014). Structural changes in the gut microbiome of constipated patients. Physiol Genomics. 46(18), 679-86

  6. Zaghiyan, K. N., & Fleshner, P. (2011). Anal Fissure. Clinics in Colon and Rectal Surgery, 24(1), 22–30

  7. Burnet, R. B., & Chatterton, B. E. (2004). Gastric emptying is slow in chronic fatigue syndrome. BMC Gastroenterology, 4, 32

  8. Lemle, M. (2009). Hypothesis: chronic fatigue syndrome is caused by dysregulation of hydrogen sulfide metabolism.Med Hypotheses, 72(1), 108-9

  9. Guo, W., et al. (2012). Hydrogen Sulfide as an Endogenous Modulator in Mitochondria and Mitochondria Dysfunction. Oxidative Medicine and Cellular Longevity, 2012, 878052.

  10. Giloteaux, L., et al. (2016). Reduced diversity and altered composition of the gut microbiome in individuals with myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome. Microbiome, 4, 30

  11. Krajmalnik-Brown, R., Ilhan, Z.-E., Kang, D.-W., & DiBaise, J. K. (2012). Effects of Gut Microbes on Nutrient Absorption and Energy Regulation. Nutr Clin Pract, 27(2), 201–214

  12. Clarke, S., et al. (2012). The gut microbiota and its relationship to diet and obesity: New insights. Gut Microbes, 3(3), 186–202

  13. Cleary, M. P., & Grossmann, M. E. (2009). Obesity and Breast Cancer: The Estrogen Connection. Endocrinology, 150(6), 2537–2542

  14. Gueniche, A., et al. (2010). Lactobacillus paracasei CNCM I-2116 (ST11) inhibits substance P-induced skin inflammation and accelerates skin barrier function recovery in vitro. Eur J Dermatol, 20(6), 731-7

  15. Quigley, E. M. M. (2011). Microflora Modulation of Motility. Journal of Neurogastroenterology and Motility, 17(2), 140–147

  16. Rana, S. V., & Malik, A. (2014). Breath tests and irritable bowel syndrome. World Journal of Gastroenterology : WJG, 20(24), 7587–7601

  17. Dukowicz, A. C., Lacy, B. E., & Levine, G. M. (2007). Small Intestinal Bacterial Overgrowth: A Comprehensive Review. Gastroenterology & Hepatology, 3(2), 112–122

  18. Goluch-Koniuszy, Z. S. (2016). Nutrition of women with hair loss problem during the period of menopause. Przegla̜d Menopauzalny = Menopause Review, 15(1), 56–61

  19. Cashman, M., Sloan, S. (2010). Nutrition and nail disease. Clin Dermatol, 28(4):420-5

  20. Wu, H.-J., & Wu, E. (2012). The role of gut microbiota in immune homeostasis and autoimmunity. Gut Microbes, 3(1), 4–14

  21. Bonds, R. S., & Midoro-Horiuti, T. (2013). Estrogen effects in allergy and asthma. Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology, 13(1), 92–99

  22. Cleary, M. P., & Grossmann, M. E. (2009). Obesity and Breast Cancer: The Estrogen Connection. Endocrinology, 150(6), 2537–2542. http://doi.org/10.1210/en.2009-0070

  23. Möller, M., et al. (2012). Effect of estrogen and testosterone replacement therapy on cognitive fatigue. Gynecol Endocrinol, 29(2), 173-6

  24. Lohsiriwat, V. (2012). Hemorrhoids: From basic pathophysiology to clinical management. World Journal of Gastroenterology : WJG, 18(17), 2009–2017

  25. Riss, S. (2011). Haemorrhoids, constipation and faecal incontinence: is there any relationship? Colorectal Dis, 13(8):e227-33

  26. O’Brien, D. P. (2007). Rectal Prolapse. Clinics in Colon and Rectal Surgery, 20(2), 125–132

  27. Obokhare, I. (2012). Fecal Impaction: A Cause for Concern? Clinics in Colon and Rectal Surgery, 25(1), 53–58

  28. Rao, S. S., & Go, J. T. (2010). Update on the management of constipation in the elderly: new treatment options. Clinical Interventions in Aging, 5, 163–171

  29. Hosseinzadeh, S. T., Poorsaadati, S., Radkani, B., & Forootan, M. (2011). Psychological disorders in patients with chronic constipation. Gastroenterology and Hepatology From Bed to Bench, 4(3), 159–163

  30. Evrensel, A., & Ceylan, M. E. (2015). The Gut-Brain Axis: The Missing Link in Depression. Clinical Psychopharmacology and Neuroscience, 13(3), 239–244

  31. Galland, L. (2014). The Gut Microbiome and the Brain. Journal of Medicinal Food, 17(12), 1261–1272